Vyšel openSUSE 11.4 Milestone 1

2. září vyšel první milník pro nadcházející novou verzi openSUSE 11.4. Tento milník je primárně určen pro vývojáře, testery a členy komunity, kteří se účastní testování a podílejí se na vývoji openSUSE 11.4. Milník číslo 1 tak odstartoval ten věčný koloběh před vydáním nové verze. Takže opět jako obvykle se na začátku bude pracovat na přidávání nových balíčků, updatů, funkcí, zároveň se bude také pracovat na zvyšování výkonu určitých modulů, procesů a na konec nás čeká období, kdy by se měla zlepšovat stabilita celého operačního systému. Pokud vše půjde podle předpokladů, tak bychom se měli v březnu příštího roku dočkat nové verze openSUSE.

Předpokládaná časová linka vývoje

  1. 2. září 2010 - Vydání openSUSE 11.4 Milestone 1
  1. 30. září 2010 - Vydání openSUSE 11.4 Milestone 2
  1. 5. listopadu 2010 - Vydání openSUSE 11.4 Milestone 3
  1. 30. listopadu 2010 - Vydání openSUSE 11.4 Milestone 4
  1. 16. prosince 2010 - Vydání openSUSE 11.4 Milestone 5
  1. 20. ledna 2011 - Vydání openSUSE 11.4 Milestone 6
  1. 10. února 2011 - Vydání openSUSE 11.4 RC 1
  1. 25. února 2011 - Vydání openSUSE 11.4 RC 2
  1. 3. března 2011 - Vydání openSUSE 11.4 Goldmaster
  1. 10. března 2011 - Vydání openSUSE 11.4 Public Release

Obsah openSUSE 11.4 Milestone 1

Tento milník obsahuje libzypp verze 8.1, což je nový beckend pro stahování balíčků přes protokoly http a ftp. MultiCurl nahradil backend MediaAria, čímž přinesl podporu zsync a zlepšila se i podpora stahování pomocí Metalink. Obě tyto změny zlepší výkon při instalaci a refreshi balíčků v repozitářích. Metalink zase umožní paralelní stahování pouze určitých bloků balíků najednou z několika různých serverů. ZSync sníží objem dat potřebných ke stažení tím, že nebudeme stahovat celé soubory, ale pouze ty části, které budeme potřebovat. Díky tomu dojde k výraznému zrychlení refreshe repozitářů, protože vše bude strukturované a bude daleko jednoduší najít v metadata, zda se něco od poslední aktualizace změnilo. MultiCurl by zase měl zlepšit podporu proxy v zypperu a YaSTu, pomocí stejné konfigurace proxy serveru jako ve zbytku YaSTu namísto své vlastní konfigurace. Také byla přidána podpora HTTP BASIC heslem chráněné repozitáře. Jako bonus by měl MultiCurl odstranit pomalé instalování balíků, což způsobovalo chyby ve starém MediaAria.

Ostatní komponenty byly prozatím pouze aktualizovány, takže v tomto milníku naleznete například XOrg 1.9, KDE 4,5 a GNOME 2.32.0 Beta 1.

Závěr

Takže nyní už jde jen o to, aby se začalo dostatečně rychle testovat a nahlašovat chyby, díky čemuž se zjistí, zda se dá s tímto základem počítat do budoucích milníku.

Pokud vše půjde podle plánu, tak někdy po 30 září se budu snažit vás informovat o openSUSE 11.4 Milestone 2.

Autor: VojTEKK

Komentáře

xhc odpověděl -

hmmm, štvorku vo verzii openSUSE som ešte nezažil...

--------------
KDE SC 4.x
http://ilusoria-yhwh.webovka.eu
----------------------------------------

Aidamos odpověděl -

Vždycky mi všichni tvrdili, že openSUSE s trojkou na konci je nejvyladěnější. No nevím. Myslím, že v tomto případě si jedenáctková řada tu čtyřku jako reparát zaslouží.

http://audiolinux.czweb.org/

palmic odpověděl -

...Pokud tam daji cerstvou "neobrousenou" major verzi s nulou na konci. 4.x.0 NIKDY STABILNI BYT NEMUZE. Do public verze OS by mela vzdy prijit minimalne 4.x.2

JirkaZ odpověděl -

Po delší době používání verze 11.3 částečně nesouhlasím a zopakuju to, co jsem tu psal už před několika roky...

Ano, openSUSE je prostě neustálý vývoj (pro uživatele bohužel), ale: pokud vezmu rozum do hrsti, nechovám se jako blázen a neočekávám od novinek, že budou bez problémů funkční, tak je tu jisté řešení. Tím je instalovat novou verzi distribuce nejdřív po několika měsících od uvolnění, ideálně tak půl roku. Jo a samozřejmě nepřidávat si vývojové repozitáře, zejména pak KDE. Získám tak (v případě openSUSE) stabilní systém na cca 1,5 roku.

11.3 s KDE 4.4.5 je dnes už dobře použitelný systém a za nějakou dobu se openSUSE snad dostane na úroveň těch dob, kdy bylo KDE 3.5.10. V poslední době jsem prakticky zcela opustil WXP a pracuju jen v 11.3 (dual boot). Není to hra, nýbrž každodenní firemní využití.

Ad Debian: před chvílí jsem si zkusil stáhnout Live CD Debianu stable a pohrát si s ním. Pár postřehů: krásné KDE 3.5.10 (až jsem skoro uronil slzu), ale: velké problémy s wifi kartou, staré verze programů (a to tak, že velmi - zejména např. v případě FF a OOo dost vadí...), novější verze nejsou v repozitářích a je nutné je instalovat ručně, špatná práce s balíčky, ovládací centrum (něco jako YAST) neexistuje...atd.

Neboli pro velmi usedlého uživatele, který nemusí držet krok s ostatním světem, je nejspíš Debian stable řešení. Verze experimental (unstable) je na tom možná lépe, ale to už jsme zase u filosofie openSUSE a dalších podobných.

Závěrem: ne, nelze mít ideální distribuci, jen co nejlépe použitelnou. Pro mě jakožto zkušeného uživatele a částečně i správce a na druhou stranu i pro BFU, jimž toho správce dělám, je openSUSE stále jedna z nejlepších voleb. I se svými mouchami, nedodělky a problémy. Testoval jsem i Mandrivu, Linux Mint, Ubuntu, PCLinuxOS... Vždy se jedná o desktop, ne o server.

P.S.: teď ještě pro zajímavost zkusím Kubuntu 10.04.1 LTS, ale jejich pojetí KDE bylo vždycky děsivé, a to i za dob verzí 3.5.x. Správa a modifikovatelnost systému ve srovnání s openSUSE opět hrůza. Tak uvidíme, Gnome nechci...

xhc odpověděl -

parádne napísané, ťažko oponovať, súhlasím, zdieľam, rovnako zmýšľam..

--------------
KDE SC 4.x
http://ilusoria-yhwh.webovka.eu
----------------------------------------

standa.e odpověděl -

V podstatě rozumné konstatování... Jen mě při vědomí potřeby půlročního odstupu" dráždí ta kratší doba podpory. Nainstaluji-li si OS půl roku po vydání, mám na jeho podporované užívání už jenom rok. Pak samozřejmě systém fungovat nepřestane, ale budeme se muset smířit se starými verzemi snad každé aplikace. Většinou je to jedno, ale u některých může jít i o zásadní problém. (Zkušenost z "přetaženého užívání" 10.3, když jsem chtěl využít novější dvdStyler či si zahrát nová tažení v Bitvě o Wesnoth - Tu jsem nakonec pořešil přes Wine ;-)) Vzato opravdu do důsledku - Woknům se často vyčítalo, že je po roce musí člověk tak jako tak instalovat nově. No, v čem je rozdíl (kromě toho, že to není pravda) oproti openSUSE? ;-)

JirkaZ odpověděl -

V čem je rozdíl proti Windows? No, z mého letitého pohledu a pozice původního "windowsáka" je jich víc...

Výhody:

  • Linux nepotřebuje berličky typu antivirus, antispyware apod.
  • možná i proto je obvykle výrazně rychlejší (nejen při bootování) než Win
  • celý systém, tj. včetně aplikací se instaluje a udržuje (aktualizuje) v podstatě sám
  • pravděpodobně neobsahuje různé backdoory apod.
  • no a je zdarma (což při mém počtu už zakoupených licencí Win je vcelku jedno, ale občas se to přece jen hodí - třeba při nové instalaci jinam)
  • možná spíš než zdarma bych zdůraznil onu svobodu - těžko popsatelný a uchopitelný pojem, ale v zásadě jde o to, že nemusím neustále přemýšlet, jestli jsem někde náhodou neporušil dvě slova z dvacetistránkové EULA, psané písmem Arial 4... Jako živnostník občas těžko rozlišuju mezi soukromým a firemním použitím (prolíná se to), takže tím spíš je to podstatné, resp. příjemné.

Nevýhody:

  • kratší aktivní (tj. podporovaná) doba života dané distribuce než u Windows
  • občas horší grafická stránka (z mého pohledu - jde o subjektivní věc)
  • nutnost existence konkrétní aplikace ve verzi pro konkrétní distribuci (správa přes repozitáře tento nedostatek ale prakticky eliminuje)
  • některé aplikace prostě pod Linuxem neexistují a nejdou ani korektně zprovoznit pod Wine (to je ale zase hodně subjektivní a pokud není člověk líný, tak lze změnit léta "zabetonované" návyky a různé věci prostě dělat jinak)

Jinak - co se omezené doby podpory týče - budeme se holt muset uskrovnit a zvyknout si. Nelze mít nejlépe funkční distribuci s nejdelší dobou podpory, a to vše zadarmo...

Mimochodem - včera (vlastně už dneska) jsem vyzkoušel to Kubuntu 10.04.1 a zdá se, že už udělali docela krok vpřed (řekněme proti verzím 8 či 9). KDE funguje v podstatě jako v openSUSE. Jiné výhrady (co jsem psal ve druhém příspěvku) zůstávají, ale zase třeba správa balíčků přes Synaptic není špatná - velmi se mi tam např. líbí volby "Odstranit" versus "Úplně odstranit" (to druhé je včetně konfigurace obvykle ve skrytém adresáři v /home/user). Tím YAST ani Zypper - pokud vím - dosud nedisponují... Navíc Synaptic je sice Gnome aplikace, ale do KDE se integruje úplně bez problémů a zcela transparentně.

JirkaZ odpověděl -

No, při zběžném porovnání se mi KPackageKit jevil jako podstatně horší, než Synaptic (rozumějte méně uživatelsky přívětivý)...

Další (už chronická) nevýhoda K(U)buntu: nemožnost "lidské" konfigurace grubu - nějaký doplňkový nástroj sice existuje, ale možnostmi se nedá porovnat s těmi v YASTu.

Aidamos odpověděl -

To je KGrubEditor, ale myslím, že na Kubuntu není dostupný a to asi z toho důvodu, že ještě neumí GRUB 2, což Ubuntu používá.

http://audiolinux.czweb.org/

JirkaZ odpověděl -

Myslel jsem spíš startupmanager (ten v Kubuntu 10.04.1 je v repos, je to opět Gnome záležitost, ale to nevadí). Pak ještě existuje QGrubEditor transformovaný do KGrubEditoru, ale nejspíš zase neumí Grub 2 (aka PC Grub, nemýlím-li se), takže v repos ani není (resp. o tom nevím).

Jen na okraj: představte si, jak by ubuntisti na jejich fóru řvali jak tuři, kdybychom se tam začali bavit o openSUSE ;-)

JirkaZ odpověděl -

;-)

Ne, musíme uznat, že díky Ubuntu Linux podstatně víc vešel ve známost mezi BFU a alespoň občas už není považován za sprosté slovo...

Mým ideálem je spojení dobrých myšlenek z různých distribucí, ne hádky kvůli blbostem.

Aidamos odpověděl -

Jasně, však já to myslel jako fór. Sám zrovna používám Ubuntu 10.04.1 na notebooku (trochu tam ty distribuce točím, testuju) a sousedovi jsem dal taky na komp Ubuntu a kamarádovi na starou plečku Linux Mint s LXDE. Oba jsou spokojeni, takže jsem spokojen i já. Pro začátečníka a hlavně pro nenáročný provoz je Ubuntu téměř ideální distribuce.

http://audiolinux.czweb.org/

standa.e odpověděl -

Pod to se podepisuji. Také to tak dělám. A je pravda, že co u Ubuntu žeru, je komunitní podpora - nejednou jsem našel pomoc právě na jejich fóru (byť jenom "googlovaně", radši jsem se neptal: "Nevíte jak na openSUSE... ?" ;-)). Můj předchozí příspěvek každopádně nebyl rozkazem k flamu. Umím si představit, že někdo raději bádá v jiném oboru než je IT a navíc je schopen čas nutný k poznávání a odlaďování dister tučňáků věnovat vydělávání peněz, jež příslušné licence velmi snadno zajistí. A nebo si tak koupí čas, jenž věnuje rodině (vůbec si neumím představit být ženatý a mít malé dítě, že by mi manželka ty noci nad tučňákem trpěla)... Prostě, čím jsem starší, tím smířlivější k woknům jsem. Ale Microsoft mne přesto umí dožrat ;-) Naprosto jiná věc jsou pak státní úřady a správa. Ale to je zase jiná diskuse. Jednoduše - Linux je alternativa. A někdy životní styl. Nikoliv dogma. A to je na něm krásné ;-)

thomaszko odpověděl -

Pekne napsane souhlasim v plne mire :-)

xhc odpověděl -

Woknům se často vyčítalo, že je po roce musí člověk tak jako tak instalovat nově. No, v čem je rozdíl (kromě toho, že to není pravda) oproti openSUSE? ;-)

neviem ako u teba, ale môj win som skutočne musel každý rok inštalovať nanovo - dôsledok každodennej širokospektrálnej práce s win :)

takže zhrnutie: s radosťou budem každý rok inštalovať vždy novú zuzku, než každý rok preinštalovávať win s vedomím, že každým mesiacom sa mi len zasiera a zasiera ;)

+nepočítam security programy + každo-týždenné utilitky ako ccleaner, registre, optimizer, defragmentátor... booooože to je sila, tieto programy prvej pomoci :D

--------------
KDE SC 4.x
http://ilusoria-yhwh.webovka.eu
----------------------------------------

standa.e odpověděl -

Ono je to i o tom, jak se ke svému systému chováš. Chce to určitou sebedisciplínu a neinstalovat každou kravinu. Můj nejdelší běh na XP byl tři roky a k přeinstalaci jsem šáhnul spíš jen pro dobrý pocit. A záběr té činnosti byl také veskrze "širokopásmový" ;-)

xhc odpověděl -

pri win som sa nikdy necítil ako boh, a aj keď bola taká chvíľka, zistil som, že to bol falošný pocit) ale odkedy som spokojný so zuzkou, pochopil som, že boh je žena a jedno telo sme d:)

trochu veľké slová, ale u mňa je to za tie roky tak, svoju "disciplínu" som nemusel meniť)

--------------
KDE SC 4.x
http://ilusoria-yhwh.webovka.eu
----------------------------------------

Aidamos odpověděl -

S tímto mi nezbývá než souhlasit. Jen si dovolím malou opravu. V openSUSE 11.3 není KDE 4.4.5, ale jen 4.4.4. Verze 4.4.5 byla chvíli dostupná ve Factory repozitáři než tam vlítla 4.5ka, ale teď už KDE 4.4.5 není kde vzít.

http://audiolinux.czweb.org/

xhc odpověděl -

..len ho nechaj strapňovať sa windowsom na serveri o linuxe :D je to ešte len adolescentné p.a.k.o. d:)

palmic odpověděl -

Musim rict, ze z KDE jsem taky utekl ke gnome ... :-))

xhc odpověděl -

sláva minimalizmu (funkčne i vzhľadovo) ;) mne to nehrozí, aj keby bolo KDE o 50% pomalšie než je teraz, GNOME ma strašne obmedzuje (funkčne i vzhľadovo), a to je niečo, čo je u mňa kameňom úrazu... naposledy, čo som bol na návšteve GNOME, som sa zdržal iba zo zdvorilosti, a na wecku som volal KDE že ešte chvíľku a už budem doma, nech zatiaľ prichystá jednohubky na párty.. paradoxne existencia GNOME mi posilňuje vzťah ku kDE (nič v zlom, ale o ostatných prostrediach radšej pomlčím:)

xhc odpověděl -

oné, je tu niekto taký, čo skúša aplha verzie? ja na to nie som, ale niekde bol server, na ktorý sa dalo vzdialene lognúť a otestovať vývojovú verziu openSUSE..